Komisja Zdrowia, Polityki Społecznej i Bezpieczeństwa Powiatu Raciborskiego podczas wtorkowego spotkania zajęła się tematem zaopiniowania zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowej z budżetu powiatu raciborskiego na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z wymianą pokrycia dachowego polegających na demontażu, usuwaniu i unieszkodliwianiu elementów zawierających azbest oraz innych inwestycji związanych z utylizacją elementów zawierających azbest realizowanych na terenie powiatu raciborskiego w latach 2024 – 2027.
Członek Zarządu Ewa Lewandowska poinformowała radnych, że zaproponowana uchwała jest formą pomocy finansowej, która ma na celu zachęcanie do podejmowania przez mieszkańców powiatu raciborskiego działań związanych z likwidacją szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko. Dlatego też w niniejszej uchwale zwiększono wysokość dofinansowania do zadania z kwoty 2500 zł do kwoty 4.000 zł oraz dostosowano do obowiązujących przepisów prawnych w zakresie pomocy de minimis.

Radni zapytali także jak wyglądała pomoc w ubiegłych latach i jaki jest skutek udzielanego wsparcia na przestrzeni całej kadencji 2019-2023
- W 2019 roku udzielono 48 dotacji
- W 2020 roku udzielono 51 dotacji
- W 2021 roku udzielono 66 dotacji
- W 2022 roku udzielono 48 dotacji
- W 2023 roku udzielono 33 dotacji
Łącznie w latach 2019-2023 udzielono dotacji na kwotę 406 792,89 zł i zlikwidowano tym samym 464,62 ton azbestu. Ewa Lewandowska potwierdziła, że dofinansowanie powiatu raciborskiego jest tylko jedną z form usuwania azbestu. Osoby chcące pozyskać środki finansowe mogą niezależnie korzystać z gminnych i wojewódzkich programów usuwania oraz unieszkodliwiania elementów zawierających azbest.


