Inspektorzy z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach przeprowadzili kompleksową kontrolę finansową w Urzędzie Miasta Racibórz. Kontrola ta miała miejsce w okresie od 14 września do 20 listopada 2023 roku, obejmując gospodarkę finansową miasta od 1 stycznia 2019 roku do końca okresu kontrolnego. Wyniki tej kontroli zostały oficjalnie zarejestrowane w protokole, który został podpisany 23 listopada 2023 roku przez Prezydenta i Skarbnika Miasta Racibórz. Niestety naruszenia i uwagi są znaczące, Prezydent Dariusz Polowy wraz zastępcami ma 14 dni na złożenie zastrzeżeń. Czy uda im się wytłumaczyć ze wskazanych naruszeń ? czas pokaże.

W 2022 r. Prezydent Miasta Racibórz przekroczył zakres upoważnienia do przekazania uprawnień kierownikowi jednostki organizacyjnej do zaciągnięcia zobowiązań, wynikający z § 3 uchwały Nr XXXVIII/553/2021 Rady Miasta Racibórz z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2022 i następne, czym naruszono art. 228 ust. 2 w związku z art. 228 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
W księgach rachunkowych roku 2023 (do 10 listopada) nie zaewidencjonowano zobowiązań na łączną kwotę 5.180.248,45 zł wobec dwóch wykonawców zadania pn. „Raciborskie Centrum Aktywnej Integracji Społecznej – Budowa obiektu z wyposażeniem” – lodowisko zadaszone ul. Zamkowa 4 w Raciborzu, czym naruszono art. 4 ust. 1 i 2, art. 6 ust. 1, art. 20 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1-5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
Do dnia zakończenia kontroli, Prezydent Miasta Racibórz nie zapewnił bankowej obsługi budżetu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w art. 264 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
W latach 2020-2023 w sposób nieprawidłowy korzystano ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków z budżetu Miasta Racibórz, naruszając tym samym postanowienia Instrukcji dotyczącej zasad, sposobu oraz trybu przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków oraz rozliczenia płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu w Urzędzie Miasta Racibórz, wprowadzonej zarządzeniem Nr RC.120-44/2015 Prezydenta Miasta Racibórz – Kierownika Urzędu Miasta z dnia 7 lipca 2015 r. oraz umów o korzystanie ze służbowej karty płatniczej, w związku z art. 247 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W latach 2020 – 2022 w Urzędzie Miasta Racibórz dokonano wydatków, które nie miały pokrycia w planie finansowym jednostki, czym naruszono art. 44 ust. 1 pkt 3, art. 52 ust. 1 pkt 2 oraz art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
W latach 2022 – 2023, do dnia kontroli, nieprawidłowo przeprowadzono czynności, mające na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności danych wykazanych przez podatników podatku od nieruchomości o posiadanych nieruchomościach oraz nie wezwano podatników do złożenia wyjaśnień lub złożenia korekt deklaracji na podatek od nieruchomości.
W przeprowadzonym w 2018 r. naborze wniosków o udzielenie dotacji celowej na zadania służące tworzeniu warunków dla rozwoju Rodzinnych Ogrodów Działkowych zaniechano wezwania do uzupełnienia oferty Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Ulga”, która nie spełniała wymogów formalnych postawionych w Regulaminie udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Miasta Racibórz dla rodzinnych ogrodów działkowych położonych na obszarze Miasta Racibórz.
Sprawozdanie o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych Władze Miasta Raciborza muszą przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach, w terminie 30 dni od daty otrzymania wystąpienia.
Do wniosków pokontrolnych zawartych w wystąpieniu RIO przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń, które Włodarze miasta mogą zgłosić w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Odrębne wystąpienie wykonano dla OSIR w Raciborzu.


